Vetonivelen korjaus
Tehtävässä näyätän, kuinka vaihdetaan vetonivelen suojakumi. Auto johon teen tämän on vuoden 1997 Volvo S70 (etuveto).
Työ aloitetaan irroittamalla pyörä.
Kuvassa näkyy kuinka suojakumi on mennyt halki ja roiskinut vetonivelen rasvat ympäri pyöränripustuksia.
Tämän jälkeen irroitin alatukivarren korista sekä avasin napamutterin jotta saan vetoakselin irti.
Sitten otin pois vetonivelen suojakumin klemmarit ja halkaisin kumin mattopuukolla. Tässä näemme vetonivelen jota pitää puhdistaa senverran että näkee sokan, joka pitää niveltä paikallaan akselissa. Nivel irtosi kun sokkaa levitti sokkapihdeillä ja samaan aikaan löi varovasti niveleen.
Tässä irroitettu vetonivel, joka purettu ja puhdistettu. Uuden suojakumin mukana tuli myös uusi lukitussokka joka on laitettu paikoilleen (näkyy selvästi puhtaan kuparisena). Toisessa kuvassa näkyy vetoakseli ilman niveltä. Booreissä näkyy myös kolo johon sokka asettuu kunhan nivelen saa tarpeeksi syvälle.
Ennen kun nivelen laittaa takaisin akseliin, täytyy uusi suojakumi ja sisempi klemmari laittaa akselin varteen.
Vielä viimeinen vaihe ennen kasausta, täytyy nivel rasvata hyvin jotta vältyttäisin kulumiselta, koska nivel on erittäin kovan rasituksen alla ajaessa. Myös suojakumin sisään kannattaa laitta vähän rasvaa, joka lähtee sitten liikkeelle akselin pyöriessä.
Tässä nivel on laitettu paikoilleen akseliin, varovasti lyömällä nivelen päähän jotta sokka leviäsi ja päästää nivelen booreille. Asetelma on kasattu uusilla klemmareilla jotka tulivat myös suojakumin mukana ja klemmarit kiristyivät niille tarkoitetuilla pihdeillä.
Tässä nivel on asetettu navan booreihin ja alatukivarsi kiristetty paikoilleen.
Lopuksi vetonivel kiristetään uudella napamutterilla joka tuli sarjassa mukana. Tämän jälkeen ei muuta kun pyörä kiinni ja kovaa ajoa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti