torstai 4. helmikuuta 2016

Kaksoismassavauhtipyörä

Kaksoismassavauhtipyörä

Tässä tehtävässä selitän miten kaksoismassavauhtipyörä toimii.

Miksi kaksoismassavauhtipyörää käytetään?
- Kaksoismassavauhtipyörä vähentää voimansiirtoon välittyvää tärinää sekä vääntövärähtelyä. Tämä vähentää myös yleistä melua mitä tulee vaihteistosta. Kaksoismassavauhtipyörä kehitettiin vähentämään vaihteistoon kohdistuvaa rasitusta.

Miten kaksoismassavauhtipyörä eroaa tavallisesta vauhtipyörästä?
- Perinteiseen vauhtipyörään erona on että kaksoismassapyörä on kaksiosainen, ja kappaleiden välissä on jouset, jotka vaimentavat moottorista tulevaa tärinää. Kovassa vauhtipyörässä ei ole vaimentavaa ominaisuutta, vaan yleensä vaimennusjouset ovat kytkimessä, joka ei ole yhä tehokasta.

Miten viallinen kaksoismassavauhtipyörä oireilee ajossa?
- Jos vauhtipyörä on kulunut, se täristää huomattavasti liikkeelle lähtiessä sekä ääntää. Jos kaksoismassapyörän pinnat ovat kuluneet epätasaisesti niin se voi luistaa koska kontakti kytkinlevyyn ei ole hyvä.

Mitä tapahtuu jos kaksoismassapyörän tilalle vaihtaa kiinteän vauhtipyörän?
- Perinteiseen vauhtipyörään vaihtaessa kannatta asentaa jousitettu kytkinlevy, tai muuten auton kytkimestä tulee erittäin karski ja aiheuttaa rasitusta voimansiirrolle. Moottorin käynti saattaa myös hieman muuttua.

Miten tarkistat kaksoismassapyörän kunnon jos vaihdelaatikko on irrallaan?
- Valmistajan ohjeiden mukaan, kulmamittarilla tai heittokellolla. Myös vauhtipyörää pyörittämällä voi huomata jos välys on erittäin iso. 

Tämä video näyttää kuluneen ja uuden kaksoismassavauhtipyörän eron.
 https://www.youtube.com/watch?v=kO07u4_sU6M

Valmistajilla on omat mittaarvot millä määritetään onko kaksoismassapyörä rikki.

Miten kaksoismassapyörä asennetaan autoon?

Samalla tavalla ku normaalikin vauhtipyörä, tässä operaatiossa ei ole mitään eroa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti