Päästömittaus
Tässä tehtävässä mittaamme moottorin ilmastolle haitalliset päästöt (CO, O, CO2, HC, sekä Lambda-arvon). Käytimme Toyotan simulaattoria jossa on 1.6 4-AFE moottori ja päästömittarina AVI-ditestiä.
Ensiksi laitoimme pakoputkeen pakokaasuimurin jotta emme tukehtuisi kaasuihin ja käynnistimme koneen.
Käytimme koneen normaalin käyntilämpötilaan jotta katalysaattori lämpeäisi ja saisimme oikeat mittausarvot.
Käynnistimme päästömittarin ja valitsimme moottoriin sopivat arvot (Katalysaattoriauto, ennen vuotta 2001). Tämän jälkeen siirryimme itse mittaukseen, jossa kone aluksi nollaa arvot.
Sitten kytkimme moottorin käyntinopeustunnistimen ja sitten laitoimme pakokaasuanturin pakoputkeen.
Tässä näemme mittaustulokset.
Joutokäynti:
CO: 0.01
HC: 20
CO2: 14.74
O2: 0.26
Korotettu joutukäynti:
Lambda: 1.012
CO: 0.01
HC: 25
CO2: 14.76
O2: 0.26
Päästörajat tämän ikäiseen autoon ovat:
CO joutokäynnillä: 0.5
CO korotetulla joutokäynnillä: 0.3
HC: 100
O2: 4
Lambda: 0.97-1,03
Moottori meni hyvin päästöistä läpi, lambda -arvo oli hieman korkea mutta se ei vaikuta katsastuksessa päästöjen läpimenoon.
Työturvallisuustekijöinä olivat taas turvakengät, haalarit sekä tässä tehtävässä pakokaasuimuri.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti