Kytkinremontti
Tässä tehtävässä näytän, miten tehdään kytkinremontti. Auto johon teemme operaation on 2001-vuosimallin Ford Focus 1.6 Bensa.
Tässä aloitustilanne.
Aloitimme purkamalla akun koteloineen sekä ilmansuodattimen.
Tämän jälkeen irroitimme alapuolelta vaihteensiirtäjän vaijerit.
Sitten pitää irroittaa alapallonivelet että saamme vetoakselit irti navasta ja täten pois tieltä vaihdelaatikon irroitusvaiheessa. Tässä vaiheessa pitää muistaa että kun vetoakselit irroittaa tasauspyörästöstä tulevat myös vaihdelaatikkoöljyt pihalle eli kannattaa olla öljyn valutusastia alla.
Viimeinen vaihe ennen laatikon pulttien avaamista on irroittaa starttimoottori. Tässä tapauksessa ei tarvinnut irroittaa startin piuhoja vaan riitti että siirti startin sivuun vaihdelaatikosta.
Vaihdelaatikon pulttien avaamisen jälkeen kahdella miehellä nostimme laatikon irti ja lattialle.
Yllä olevissa kuvissa vanha kytkinastelma paikoillaan ja irroitettuna. Kuten alemmasta kuvasta näkyy, on kytkin erittäin kulunut. Tämän huomasi selvästi ajossa kytkimen luistamisena ja että kytkin otti kiinni aivan polkimen lopussa.
Yllä olevissa kuvissa näkyy vanha painelaakeri kiinni laatikossa sekä irroitettuna. Painelaakeri irtosi kolmella pultilla. Tässä autossa rakenne on erilainen kun yleensä, sillä että painelaakeri ja kytkimen työsylinteri tulevat samassa paketissa. Tämä painelaakeri oli erittäin kulunut ja väljä, joka tuntui myös kytkinpolkimessa selvästi.
Tässä on uusi painelaakeri kinni sekä vaihdeakseli rasvattu kytkinpaketin mukana tulevassa rasvalla.
Tässä on uusi kytkinasetelma kiinni vauhtipyörässä. Keskittimme kytkimen ilman siihen tarkoitettua työkalua, koska tilaa oli hyvin.
Tässä on uusi vaihdelaatikko paikoillaan.
Pultattuamme vaihdelaatikon kiinni, laitoimme vetoakselit sekä alatukivarret kiinni.
Ennen vaiheensiirtäjän vaijereiden kiinnitystä lisäsimme vaihteistoöljyt. Tähän vaihteistoon meni n. 1.5 litraa öljyä.
Tässä näkyy vaijerit kiinnitettyinä.
Tämän jälkeen ilmasimme kytkimen työsylinterin, koska rakenteen takia jouduimme irroittamaan kytkinnesteputken.
Sitten jäljellä oli vain loppukasaus. Kaikki irroitetut liittimet ja muut komponentit kiinni päinvastaisessa järjestyksessä purkutilanteesta.
Tässä lopputilanne. Konehuone kasattuna ja enään koeajoa vaille valmista.
Lopuksi kävimme autolla koeajolla varmistuaksemme että kaikki toimii autossa niinkuin pitää. Koeajolla ei ilmennut mitään vikoja ja kytkin toimii normaalisti ja paljon paremmin entiseen verrattuna.
Työssä oli mukana Joonas.
Itselläni sama homma edessä parkkipaikalla. Katsoin jonkun opetusvideon youtubesta, niin paketti mahtui hyvin tulee alakautta, vaikka oli vaan tunkilla nostettu keula ilmaan.
VastaaPoistaMeillä kytkimen kanssa tuli ongelmaa kun olimme matkalla, yhtäkkiä alkoi laahaamaan. Hinauspalvelu melkein soitettiin, mutta kotiin oli enää vähän matkaa joten pääsimme turvallisesti perille. Nyt se odottaa tuossa pihassa korjaamolle menoa. https://www.hinausautotpurhonen.com/palvelut/lappeenranta
VastaaPoistaNämä kytkinongelmat ovat ikäviä. Tuttu myös kertoi, että heillä oli sen kanssa ongelmaa. Auton hinaukselle ei ollut tarvetta, mutta sen tapauksen jälkeen ei heidän autonsa ole pihasta liikkunut minnekään. https://www.hinausjariantero.fi/hinauspalvelu
VastaaPoista