Nelivetojärjestelmät
Tehtävän tarkoitksena on selittää miten erilaiset nelivetojärjestelmät toimivat.
Haldex-neliveto:
Haldex-neliveto perustuu hydrauliseen paineeseen, jonka lamellikytkintä ohjataan sähköisesti. Esipaine tuotetaan sähköisellä pumpulla, jotta neliveto saataisiin nopeammin käyttöön tarpeen tullen, koska Haldex-neliveto alkaa toimimaan vasta kun etupyörät alkavat sutimaan. Oikea käyttöpaine syntyy kuitenkin eri akselien pyörimisnopeuseroista. Haldexin kytkin säätää itsensä täysin sähköisesti ja välitys tulee hydraulisten venttiilien kautta.
Haldex-nelivetoa käytetään Volvon, Volkswagenin sekä Mercedes-Benzin autoissa. Välityssuhde on yleensä 90/10 etuvetopainotteisena mutta Mercedeksen järjestelmässä pystyy valitsemaan 50/50 tehojaukauman.
Jatkuva neliveto:
Jatkuvan nelivedon perustana toimii yleensä tavallinen takavetojärjestelmä, jossa kardaanin varteen tai vaihdelaatikon perään on lisätty jakolaatikko. Tämän avulla pystyy välittämään moottorin tehon jokaiseen pyörään. Kiinteässä nelivedossa on yleensä erillinen kytkentä, että tavallisissa olosuhteissa autoa voi ajaa pelkällä etuvedolla, koska kovilla vauhdeilla ajettaessa joko järjestelmä joutuu erittäin kovalle rasitukselle koska kaikki pyörät pyörivät yhtä kovaa. Yleensä näissä järjestelmissä nelivetoa käytetään vain tilanteissa alennusvaihteen kanssa, joissa on riski jäädä jumiin.
Jakolaatikossa menee yleensä ketju, josta voima kardaanilta saadaan menemään etutasauspyörästölle ja siitä etyupyörille.
Torsen-neliveto:
Torsen-järjestelmä on yleisin itselukittuva neliveto. Tätä käytetään kaikissa Volkswagen-konsernin pitkittäismoottorisissa Quattro-malleissa. Torsen on lyhenne sanasta torque sensing, tämä järjestelmä tunnistaa itse kuinka paljon vetoa tarvitaan eri pyörien välillä. Tämä tapahtuu erityisten matopyörien avulla. Torsen-järjestelmässä vetosuhde voi vaihtua portaattomasti joko etu- tai takavetopainotteiseksi.
Toinen tapa ratkaista itselukittuvuus on yhdistää avoin tasauspyörästö ja viskokytkin.
Miten neliveto eroaa komponenteiltaan kaksivetoisesta autosta?
Nelivetojärjestelmässä on kaksi vetoakselia sekä toinen tasauspyörästö, jotta veto välittyy molemmille akseleille. Jos moottori on poikittain, on autossa kulmavaihde, josta voima menee taka-akselille. Jos moottori on pitkittäin autossa, on vaihdelaatikon perässä jakolaatikko, josta voima välittyy ketjun avulla myös etuakselille.
Miksi nelivetoautossa on keskitasauspyörästö?
Keskitapauspyörästö on vain uudemmissa nelivedoissa, tämä sijaitsee etu- ja taka-akselin välissä ja mahdollistaa akselien pyörimiserot. Tämä auttaa nelivedolla ajamista pitävillä pinnoilla ja vähentää rasitusta voimansiirtoon.
Miten nelivetojärjestelmä vaikuttaa auton jarrutyskäyttäytymiseen?
Vanhoissa jäykällä nelivedolla varustetuissa vaikuttaa kyllä, mutta uusissa nelivedoissa ei ole mitään vaikutusta.
Viskokytkin:
Viskokytkin perustuu lamellilevyihin, joista puolet on kytketty viskon runkoon ja puolet ulostuloakseliin. Akselien välillä oleva pyörimisnopeusero lämmittää lamellilevyjä ja lisää painetta. Paineen lisääntyessä lamellilevyt painautuvat kiinni toisiinsa ja näin kytkevät akselit yhteen.
Kiinteä keskilukko:
Keskitasauspyörästön lukko lukitsee etu- ja taka-akselin toisiinsa.
Miten nelivetoisen auton huolto eroaa kaksivetoisesta?
Koska tasauspyörästöjä on enemmän, on huolloissa enemmän öljyjä vaihdettavaksi. Myös nelivetoautoa ei käytetä jarrudynolla jarruremontin yhteydessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti