torstai 4. helmikuuta 2016

Automaattivaihtestot



Automaattivaihteistot

Tehtävän ideana on selittää erilaiset automaattivaihtestot.

Miten ns. perinteinen automaattivaihteisto toimii ja millainen sen rakenne on?
- Toiminta: Perinteisessä automaattivaihtestossa moottorin voima välittyy pyörille ensiksi momentinmuuntimen pumppupyörältä nesteen välityksellä turbiinipyörälle, mistä voima siirtyy eteenpäin hammaspyörävaihteistolle.

Rakenne: Automaattivaihteiston oleellisin osa on planeettapyörästö, jossa eri välityssuhteet saavutetaan lukitsemalla tietty osa pyörästöstä kerrallaan. Planeettapyörästöjä käytetään erityisesti automaattivaihteistoissa, mutta myös esim. aluevaihteistoissa, vetopyörästöissä sekä napavälityksissä raskaaseen kalustoon.

Laajennettu planeettapyörästö: Laajennettua planeettapyörästöä käytetään usein automaattivaihteistoissa. Tämän etuna on, että voidaan saada useampia välityssuhteita pelkästään yhdellä kehäpyörällä ja planeettapyörän kannattimella.

Perinteinen automaattivaihteisto
  
Planeettapyörästö


 DSG-vaihteisto, miten toimii?
- Toiminta: DSG-vaihteistossa on kaksi kytkintä, jossa on aina valmiiksi jo seuraava vaihde päällä toisella vaihteiston akselilla. Tämän ansiosta veto on jatkuva ja vaihteen vaihto melkein huomaamaton. DSG-vaihteistossa ei ole momentnmuuntajaa. Öljypumppu tuottaa öljynpaineen, josta paineistettu öljy johdetaan hydrauliseen ohjausjärjestelmään. Ohjausjärjestelmän solenoidit säätävät oikean öljymäärän vaihteensiirtohaarukoiden hydraulisylintereille. Vaihteensiirtohaarukat siirtävät vaihdehammaspyörät valittuun asentoon.

Rakenne: DSG-vaihteistossa on kaksi kytkintä, toinen parillisille ja toinen parittomille vaihteissä. Nykyiset DSG-vaihteistot käyttävät märkiä kytkimiä, eli kytkinlevyt ovat öljykylvyssä.

DSG-vaihteistoja käytetään Volkswagen groupin autoissa.
DSG-vaihteisto
CVT-vaihteisto, miten se toimii?
Toiminta: CVT-vaihteistossa voima välittyy esim. kiilahihnavariaattorilla, tehden tästä vaihteistosta täysin portaattoman. Kiilahihna voi olla valmistettu kudosvahvistetusta kumista tai metalliketjusta. Variaattorissa on kaksi kartiota, joita hihna yhdistää ja nämä kiilat muuttavat välityssuhdettaan moottorin pyörintänopeuden mukaan. Tämän ansiosta moottorin kierrokset pysyvät samana vaikka vauhti kiihtyisi.
CVT-vaihteisto
Miten automaattivaihteiston huolto eroaa käsivaihteiston huollosta?
- Käsivaihteistossa on yleensä tyhjennys-, sekä täyttöproppu minkä kautta öljyt vaihdetaan. Automaattvaihteistossa ei välttämättä ole ollenkaan täyttöproppua joten öljy pitää joko lisätä öljytikusta tai lauhduttimen letkun kautta. Joissakin automaattivaihteistoissa on oma öljynsuodatin vaihteistoöljylle.

Mitä automaattivaihteisen auton vaihdevalitsimen kirjaimet tarkoittavat?

P - Pysäköintivaihde (park)
R - Peruutusvaihde (reverse)
N - Vapaa (neutral)
D - Ajovaihde (drive)
O - Ylivaihde alhaisilla nopeuksilla (overdrive)
4 - Neljäs vaihde
3 - Kolmas vaihde
2 - Toinen vaihde
1 - Ensimmäinen vaihde
S - Sporttivaihde, voi myös olla nappikäyttöinen. (sport)
M - Käsivaihdevalinta (M, +, -)
Vaikka käyttäisi käsivalintaa, automaattivaihteisto vaihtaa automaattisesti isommalle jotta moottoria ei pysty käyttämään ylikierroksille.

Kaikissa automaattivaihteistoissa ei ole näitä, P, R, N ja D ovat jokaisessa automaattivaihteistossa mutta muut vaihteet riippuvat automaattilaatikon mallista.

Miten momentinmuunnin toimii?
- Momentinmuunnin on täynnä öljyä, joka kiertää jatkuvasti jäähdyttääkseen momentinmuunninta. Öljy virtaa sisään johtopyörän akselin ja ensiöpumpun laipan välistä ja poistuu kytkinakselissa olevan porauksen ja paineenrajoitinventtiilin läpi. Tämä venttiili määrää momentinmuuntimessa olevan öljynpaineen. Pumppupyörä on yhdistetty momentinmuuntimen kotelon kautta kiinteästi kampiakseliin. Turbiinipyörä on vaihteiston kytkinakselissa, johtopyörä taas vapaakytkimen ja johtopyörän akselin kautta vaihteiston koteloon. Vapaakytkin antaa johtopyörän pyöriä moottorin pyörimissuunnan mukaisesti mutta estää sen pyörimisen vastakkaiseen suuntaan. Nestekytkimessä eri pyörien siivet on valmistettu niin että öljynkierto on maksimoitu vaihteiston eri osissa.



1 kommentti:

  1. Onkohan kovin vaikeaa vaihtaa hydraulisylinteri, jos ei ole kokemusta? Minun mieheni nimittäin kertoi, että meidän traktoriin täytyisi sellainen vaihtaa. Kiitos, kun jaoit tämän. Tästä sai paljon hyvää informaatiota liittyen aiheeseen. http://www.pikapaja.com/hydraulisylinterit

    VastaaPoista