keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

Sylinterikannen Korjaus

Sylinterikannen Korjaus

Tehtävässä on tarkoituksena selittä kuinka tehdään kannen tasohionta. Mallikantena toimii Fordin CVH moottorin RS Turbon kansi, joka on kokenut kovia ja täten on korjauskunnoton, mutta pystyn suoristamaan kuitenkin kannen ihan tätä tehtävää varten.


 Tässä aloitustilanne. Niinkuin näkyy, ykkössylinteristä on katkennut pakoventtiilin lautanen joka on tehnyt tuhojaan palotilassa.






Tässä kannessa aloitetaan poistamalla keinuvivut ja hydrauliset venttiilinnostajat.



Tässä vaiheessa olen jo poistanut nokka-akselin ja mittaan venttiilien tiiviyttä. Kaikki muut paitsi ykkössylinterin venttiilit olivat erinomaisessa kunnossa tiiviydeltään.



Seuraavaksi olen purkanut venttiilit siihen tarkoitetulla työvälineellä.


Tässä vaiheessa ollaan päästy jo kansipenkkiin. Ensinksi pitää mitata rakotulkilla kansipenkin terä 0,2mm päähän kannen pinnasta ja kokeilla ottaako terä kanteen. Jos ei, niin aina vähän kerrallaan siirretään penkin terää lähemmäksi kantta kunnes alkaa lastua irrota.



Tässä näkyy kansi kun se on ajettu kerran penkin läpi. Tämä kerta oli aikalailla pintaraapaisu, sillä kannessa on vielä tiivisteen jämät tallella.



Toinen kerta ja kansi alkaa näyttämään jo hyvältä. Kansi ei ollut oikeastaan ollenkaan kiero, mikä on sinäänsä ihme ottaen huomioon mitä kannelle on käynyt.



Tässä viimeistelty kansi. Jäljestä tuli erittäin hyvää.



Nyt mitataan venttiilien tiiviyttä kansityön jälkeen. pienen hiomisen jälkeen alipaine nousi helposti vihreälle alueelle kaikissa venttiileissä.





Tässä valmis kansi. Kasaus suoritettiin vain päinvastaisessa järjestyksessä purkuvaiheesta. Jätin ykkösylinrein venttiilit kasaamatta kokonaan, koska siitä ei olisi ollut mitään hyötyä.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti