Tehtävänämme oli mittailla auton erilaisia antureita. Teimme mittaukset Bmw 330d hen ja Toyota celican irtomoottoriin.
Ensiksi mittasimme kampiakselin asentotunnistimen. Kampiakselin
asentotunnistin oli kaksinapainen induktiivinen anturi. Laitoimme
mittausjohtimet siten, että anturi pysyy toiminnassa, mutta saimme
mitattua anturin signaalitietoja. Induktiivinen anturi tekee itsessään
magneettikentän avulla sähkövirtaa, jolla se toimii. Anturissa on kolme
osaa, kela, magneetti ja rautasydän. Kun anturi osuu vauhtipyörällä
olevaan merkkiin, muuttuu anturin magneettikenttä, jolloin käyrässä
näkyy jännitepiikki. Anturiin tulee maapiuha toiseen napaan ja toiseen
napaan signaalipiuha, josta menee eculle tieto.
Tulostimme Autodatasta ohjeita, joiden perusteella hoidimme mittaukset.
Tässä videossa anturin käyrä moottorin ollessa tyhjäkäynnillä.
Tässä käyrä kun moottorissa on kierroksia. Silloin kun on enemmän kierroksia taajuus vaihtuu ja käyrä tihenee.
Sitten mittasimme nokka-akselin asentotunnistimen. Tämä anturi on
Hall-anturi, joka on kolmenapainen ja siihen tulee herätevirta, maa ja
signaalipiuha. Johdotimme anturin samallalailla kuin kampiakselinkin,
tosin tarvitsimme yhden johtimen lisää. Anturi mittaa nokan asennon vain
yhdestä kohti. Hall-anturi on aktiivinen anturi, joka mittaa vaikka
moottori on sammutettuna, kun induktiivinen tarvitsee pyörintänopeutta
toimiakseen. Hall anturin käyrä on aina 0V ylöspäin, kun induktiivinen
käy miinuksella ja plussalla.
Mittausjohtimet.
Nokka-akselin asentotunnistimen mittauskäppyrää moottorin käydessä vaihtelevilla kierroksilla.
Seuraavaksi mittasimme 1.sylinterin suuttimen.
Tässä kuvassa näkyy suuttimen mittaus moottorin käydessä. Kuvassa näkyy 2
jännitepiikkiä joista ensimmäinen on polttoaineen esisuihkutus ja
jälkimmäinen pääsuihkutus.
Suuttimen mittaus moottorin käydessä, Videosta huomaa että kun päästää
kaasun niin pääsuihkutus häviää kokonaan, eli polttoaineensyöttö
katkeaa.
Mittauskytkennät, tässä mitataan suuttimen jännite ja virta.
Mittausjohdot on kytketty signaalijohtoon, jännitepiuha on
signaalipiuhan välissä ja virtapihti sen ympärillä.
Tässä kuvassa taas mitataan suuttimen jännitettä ja virtaa.
Nyt mitataan Toyota celica 4-AFE 1.6 litraisesta irtomoottorista lambdan
mittausarvoja. Kyseessä oli 2 johtoinen zirconium lambda.
Mittauskytkennät laitettiin lambdan liittimen väliin.
Tässä näkyy video mittauksesta, siinä näkyy lambdan jännitekäyrä joka
muuttuu kierrosten noustessa. Jännite heittelee 0.9 voltin ja nollan
välillä.
.
Lambdan mittaus tyhjäkäynnillä.
Tekijät: Kasper Lievonen, Leevi Belov ja Otto Suntioinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti